ADP

Optymalizacja strony a sztuka webmasterska

optymalizacja1Często w momencie rozpoczęcia procesu analizy witryny pojawia się pytanie o jej budowę techniczną. Czy jest napisana zgodnie z przyjętymi zasadami sztuki webmasterskiej. Czy jest konieczna jej przebudowa, dostosowanie do ogólnie przyjętych zasad ich budowy. Jaki powinien być zakres prac dosotowawczych. Otóż audyt i późniejsza optymalizacja strony WWW jest nierozłącznym elementem działań związanych z pracami SEO. Bardzo rzadko zdarza się, że dany serwis internetowy spełnia wszystkie aktualne wymagania wyszukiwarki. Jest to zrozumiałe. Trudno być specjalistą we wszystkich aspektach Internetu.

Wiedza Webmastera na pewno powinna koncentrować się na umięjętnościach technicznych, znajmości narzędzi do tworzenia witryn internetowych. Wymagana bylaby wiedza z zakresu usability, znajomości standardów. Może metodologi projektowania zorientowanego na użytkownika UCD (User-Centered Design).  Z tym niestety czasem bywa różnie, co trzeba z żalem przyznać. Może zbyt mało się o tym wspomina w Polsce na naszych uczelniach. Przydałby się też zmysł graficzny - choć przy złożonych projektach bez wiedzy i umiejętności profesjonalnego grafika w praktyce jest raczej trudno sprostać wymogom użytkownika.

Optymalizacja SEO

Trudniej Webmastrowi natomiast śledzić na bieżaco nowinki z zakresu pracy wyszukiwarek. Do tego dochodzą elementy istotne dla procesu wyszukiwania, ale nie publikowane oficjalnie przez Google. Można się o nich dowiedzieć czytając specjalistyczne fora, wymieniając się doświadczeniami z praktykami SEO. Wymaga to oczywiście sporej wiedzy. Ale nie tylko. Sama wiedza jak nie wystarczy. Aby audyt witryny internetowej był pełny i wiarygodny wykorzystuje się wiele unikalnych narzędzi. Sama analiza zgodności ze standardem W3C jest zaledwie wstępem do pełnej oceny stanu danej witryny i ustalenia zakresu zmian jakie trzeba wprowadzić. Do audytu wykorzystujemy również narzędzia monitorujące historię domeny i samej witryny. Pozwala to dobrać metodykę dalszego prowadzenia prac nad kodem strony internetowej i później już specjalistycznych prac SEO. Inaczej traktuje się domeny nowe, inaczej domeny z tzw. „dobrą historią”. Jeszcze inaczej domeny, które są lub były na indeksie Google. Bywa, że podejmujemy się pozycjonowania domen, które były lub są zbanowane. Również co często się spotyka obecnie, miały nałożony filtr Google związany z interwencją ręczną lub filtr algorytmiczny. Potrafimy też określić i ocenić, czy dana witryna była lub jest obecnie pozycjonowana. Jakich technik używano przy jej pozycjonowaniu. Dalsza sprawa to ocena kodu, wykonania technicznego, wewnętrznych powiązań, linków, adresów URL. Oceniamy treść, układ podstron, wewnętrzne odwołania. To tylko niektóre z czynności składające się na kompleksowy audyt Twojego serwisu WWW i jego późniejszą optymalizację. Efektem audytu jest wykaz prac i zalecenia dotyczące zmian, które należy wykonać. Jak je wprowadzamy ?

optymalizacja2Jeżeli dotyczą kodu najczęściej prosimy o dostęp do serwera FTP i uprawnień administratora serwisu CMS. Najlepiej, jeżeli wszystkie wymagane modyfikacje wprowadzimy sami. Masz wtedy gwarancję, że prace zostaną wykonane prawidłowo, bez żadnego negatywnego wpływu na działanie Twojej witryny. Często obserwowanym efektem wprowadzenia przez nas modyfikacji jest przyśpieszenie działania ładowania, jak również działania witryny. Czasami – szczególnie w większych firmach – administratorzy powołując się na procedury wewnętrzne nie podają nam niezbędnych danych dostępowych. W takim wypadku podajemy specyfikację niezbędnych zmian. Nie jest to rozwiązanie, które preferujemy. Ma ono pewne ograniczenia organizacyjne i komunikacyjne. Nie wszystkie zalecenia udaje się wprowadzić, czasami natrafiamy na barierę braku chęci współpracy. No cóż, w takim wypadku trudno jest nam brać odpowiedzialność za wykonywanie prac SEO. Bywa, że w takim wypadku rezygnujemy, ze współpracy. Dla wspólnego dobra.

Niezależnie od zmian w kodzie witryny, wymagane są uzupełnienia treści, nowe teksty i artykuły. Jest to istotny wymóg, w kontekście zmian w algorytmach wyszukiwarki. Gdy wymagane są zmiany w treści strony WWW, proponujemy za niewielką opłatą modyfikację istniejących tekstów. Możemy również opracować i przygotować nowe teksty, poprawne pod względem wymagań wyszukiwarki. Wymaga to oczywiście odrębnych ustaleń.

I na koniec jeszcze jedna możliwość. W przypadku prostych serwisów internetowych, najczęściej utworzonych dosyć dawno, często na bazie starszych technologii, ich modyfikacja jest często nieopłacalna. Proponujemy wtedy przygotowanie nowego sewisu, spełniającego aktualne wymagania wyszukiwarki. Jest to często rozwiązanie najlepsze. Warto też pamietać, jak szybko rozwija się i zmienia technologia. O ile kiedyś tworzenie portali to było przedsięwzięcie na lata, obecnie praktycznie co najmniej raz w roku wychodzą nowe, aktualizowane wersje narzędzi do tworzenia witryn. Warto wtedy zaktualizować stronę, jest też ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa. Nowe oprogramowanie jest zdecydowanie lepiej zabezpieczone przed atakami hackerskimi.

Kategoria: