Pozycjonowanie lokalne - regionalizacja wyników Google

mapsJuż dawno, w listopadzie 2010 roku wyszukiwarka Google wprowadziła bardzo ciekawą zmianę w wyświetlaniu wyników wyszukiwania. Od tego czasu na pierwszej stronie wyników wyszukiwań niezależnie od wyników ogólnopolskich, mamy zaprezentowane wyniki z dodatkiem firm regionalnych. Na czym to polega ? Na przykład po wpisaniu w konkretnej miejscowości frazy zawierającej daną usługę lub produkt, w wynikach wyszukiwania często widzimy kilka wyników naturalnych, ogólnopolskich i coraz więcej wizytówek przypisanych do danej okolicy, zawierających mapki dojazdowe wraz z krótką informacją o firmie.

Wyniki związane są z lokalizacją komputera skąd przyszło zapytanie. Ale mogą się też często pojawić gdy zapytanie dotyczy frazy z nazwą miejscowości. Gdy dla danej usługi, z róznych przyczyn, Google nie podaje mapek - wtedy wyników regionalnych nie zobaczymy. Idea wyświetlania wyników miejscowych to całkiem niezłe udogodnienie w prowadzeniu marketingu internetowego dla film działających na wybranych okolicznych rynkach. Z drugiej strony coraz trudniej jest zaistnieć na rynku stronom internetowym firm mającym zasięg ogólnopolski. Zakładanie mapek i wizytówek, zwanych też Miejscami Google nie wiąże się praktycznie z żadnymi opłatami. Można je utworzyć samemu, można też założenie mapki powierzyć wyspecjalizowanej firmie. Z jeszcze bardziej złożonym zagadnieniem mamy do czynienia gdy działamy na rynkach zagranicznych. W tym jak dobrać właściwie mapkę i Miejsce Google musi wtedy pomóc nam specjalista SEO w tej dziedzinie. Na własne eksperymenty w tym zakresie raczej nie ma co liczyć. Temat jest zbyt złożony, a inżynierowie firmy Google coraz więcej uwagi przywiązują do dokładnego wyświetlania wyników powiązanych z miejscem prowadzenia naszej działaności.

Jak utworzyć Mapkę/Miejsce Google

Należy oczywiście wypełnić - najlepiej wszystkie - pola dostępnego na stronie Google formularza, w miarę możliwości można też dodać zdjęcia firmy lub produktów. Nie można zapomnieć, że gdy pierwszy numer telefonu będzie telefonem komórkowym, będziemy mogli otrzymać sms-em kod aktywacyjny Miejsca Google.

Kolejna rada: należy umieścić w treści jak najwięcej fraz powiązanych z naszą działalnością oraz dokładnie podać adres wskazujący naszą pozycje na mapie. Nie zapominamy o podaniu numeru kodu pocztowego pocztowego, który znakomicie pomaga w ustaleniu miejsca na mapie Google. W TOP 10 zmianie uległy wyniki pokazywane dla miast. Trzeba określić dla jakiego środowiska wyniki mają być widoczne (cała Polska, czy np. województwo dolnośląskie). Z tym, że pamiętajmy, że o wynikach wyszukiwania decyduje podany adres.

Realnie, będąc nawet na pozycji 16, można być widocznym na pierwszej stronie wyników.I odwrotnie, będąc w TOP 5 wyników ogólnopolskich można pojawić się dopiero na drugiej stronie. Google pozwala teraz na wyświetlanie więcej niż 10 pierwszych wyników (naturalne + Miejsca Google) na pierwszej stronie.

Zmiany związane z prezentacją wyników regionalnych utrzymują się konsekwentnie. W miarę upływu czasu coraz mocniej akcentowane są w wynikach wyszukiwania wyniki powiązane z miejscem prowadzenia działalności. Są one również ściśle powiązane z położeniem komputera, z którego przychodzi zapytanie do wyszukiwarki. W wynikach pojawiają się najpierw mapki Google, połączone z wizytówkami firm oraz co staje się istotne z profilami w Google+. Potem dopiero pojawiają się wyniki związane z frazami ogólnopolskimi. Jak wspomniano w wynikach na pierwszej stronie mamy już nie tak jak kiedyś pierwszych dziesięć wyników (tzw. TOP 10). Może to być 10, 15 lub więcej, w zależności od tego ile dla danego zapytania wyświetlonych jest wyników lokalnych. Oczywiście zmieniona ilość wyników na pierwszej stronie ma wpływ na umowy zawierane z firmami zajmującymi się marketingiem internetowym. Umowy na pozycjonowanie w wariantach na tzw. TOP 10, są zastępowane umowami na pozycję na Pierwszej Stronie wyników Google z uwzględnieniem wyżej omówionych modyfikacji algorytmu Google.

Tendencja coraz ściślejszej lokalizacji wyników wyszukiwania w powiązaniu z profilem Google+ wygląda na trwałą. Jak widać jest to usługa mocno promowana i rozwijana przez zespół Google. Przy obecnych zmianach przyszłość w działalności firm SEO czy też zajmujących się szerzej marketingiem internetowym to pozycjonowanie witryn internetowych w powiązaniu z Miejscami Google oraz rozwijanie i zarządzanie profilami Google+.