Pozycjonowanie Long Tail

tail Autorem tej koncepcji jest redaktor naczelny magazynu Wired Chris Anderson. W 2004 roku dziennikarz ten opublikował artykuł pod tytułem „The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More", w którym przedstawił nowe prawa i zasady rządzące handlem w Internecie. Pojęcie to szybko nabrało znaczenia w pracy z wyszukiwarkami. Na czym to polega i dlaczego wzbudza takie zainteresowanie ? Oglądalność witryny zależy od jej popularności oraz łatwości i częstotliwosci z jaką jest odnajdywana w Internecie. Istotna jest funkcjonalność (usability) oraz aspekty techniczne związane z jej budową. Z kolei łatwość odnalezienia witryny w wyszukiwarce, zależy od wielu czynników. Najważniejszy jest trafny dobór fraz i słów kluczowych. Nie zawsze jest tak, że aby zaistnieć w Internecie i być widocznym przez wyszukiwarkę, trzeba koncetrować się na wykorzystaniu najpopularniejszych słów kluczowych. I tutaj wchodzimy w tematykę nas interesującą. 

Badania pokazują, że na witrynach, zawierających wysokiej jakości treści i informacje, ściśle powiązane z jej problematyką, ponad 70% odwiedzin i ruchu pochodzącego z zapytań kierowanych do wyszukiwarki, może pochodzić ze słów kluczowych, które pojedynczo nie generują dużego ruchu i zapytań. Natomiast, duża ich ilość generuje sumarycznie znacznie większy ruch na stronie niż kilka lub kilkanaście głównych słów lub fraz. Właśnie takie frazy i słowa nazywane są długim ogonem wyszukiwarki. Witryny budowane i administrowane pod kątem wykorzystania jak największej liczby niszowych słów kluczowych, mogą uzyskać bardzo duża przewagę widoczności w Internecie. Często też mają paradoksalnie większą popularność niż serwisy, których widoczność w wyszukiwarce jest ukierunkowane na najpopularniejsze słowa kluczowe. Wyszukiwarki częściej też nadają wysokie pozycje w wynikach witrynom, w których jest więcej treści wykorzystujących właśnie słowa i frazy niszowe. Są one często bogatsze w treść i w szerszy sposób omawiają zagadnienia, której poświęcona jest witryna.

Długi ogon wyszukiwarki - na czym to polega ?

Wyjaśniając dalej, pozycjonowanie w Google wykorzystujące mechanizm "długiego ogona w wyszukiwarce" polega na wykorzystaniu dużej ilości zapytań kierowanych do wyszukiwarki na słowa kluczowe lub frazy, które nie generują pojedynczo dużego ruchu na witrynie. Są to też pojedyncze słowa, czasami bardzo specjalistyczne. Dlatego są mało popularne i rzadziej wykorzystywane przez internautów. Mogą to być zapytania zawierające często trzy, cztery lub więcej słów. Odwiedzający, często w takim wypadku trafiają na daną stronę, wykorzystując zapytania złożone. Składają się one z różnych kombinacji słów kluczowych z zamienioną kolejnością. Tego rodzaju wyszukiwaniu sprzyja opracowany od nowa w 2013 roku i cały czas modyfikowany algorytm Koliber. Potrafi on bardzo szczegółowo analizować treść strony i dokładnie dopasować wyniki wyszukiwania do kontekstu zapytania. Duża ilość rzadziej używanych w zapytaniach słów i fraz, powoduje, że sumarycznie mogą generować w sieci bardzo wiele zapytań. I co za tym idzie odwiedzin. Mechanizm wykorzystania w praktyce zjawiska Długiego Ogona, jest bardziej złożony. Wykorzystanie go w praktyce SEO wymaga większej wiedzy. Jak również wiąże się też z większym nakładem pracy włożonej w samo przygotowanie strony i jej treści. Daje jednak znacznie lepsze wyniki i powoduje zwiększenie ruchu na witrynie w dłuższym okresie czasu. W naszej działalności, w każdym indywidualnym przypadku podajemy szczegółowe zalecenia związane doborem fraz głównych oraz Long Tail. Oczywiście podajemy zalecenia związane z opracowywaniem treści dla takich stron. W swojej pracy wykorzystujemy unikalne, zbudowane przez nas od podstaw narzędzia i procedury zapewniające skuteczne prowadzenie prac SEO z wykorzystaniem Long Tail dla danej strony internetowej.