Pingwin,Panda, Koliber i filtr Google
21 sierpnia 2013 roku w rocznicę 15-tych urodzin Google zaserwował swoim użytkownikom nowy algorytm wyszukiwania i analizy treści stron internetowych o sympatycznej nazwie Koliber (Hummingbird). To największa – według fachowców zajmujących się reklamą w Internecie – zmiana algorytmiczna od 2010 roku. Dotyczy zmiany całego silnika wyszukiwarki. Koliber, ma działać szybciej i precyzyjniej. Dzięki analizie kontekstowej treści strony, wpływa pośrednio na prezentację wyników wyszukiwania. Co jest bardzo ważne jest potężnym narzędziem, dającym wyszukiwarce możliwość nałożenia filtra algorytmicznego na stronę internetową.
Korzyści płynące ze zmiany algorytmu dla zwykłego użytkownika.
Zmiana, inteligentna analiza zapytania i treści stron, pozwoli na dokładniejsze wyszukiwanie informacji. I to nawet przy wykorzystaniu języka codziennego. Pozwoli na lepsze dopasowanie stron do zapytania. Koliber skuteczniej poradzi on sobie z kontekstem i rozbudowanymi frazami w zapytaniu. Użytkownik uzyska więc dokładniejsze wyniki wyszukiwania, lepiej powiązane z zapytaniem. Nowy silnik w zamierzeniu ma ułatwić również wyszukiwanie głosowe. Częściej też będziemy od razu otrzymywać wyniki w postaci tzw. „zero-click”.
Filtr algorytmiczny Google w opinii specjalistów
W ocenie większości specjalistów zajmujących się marketingiem internetowym, w początkowym okresie działania Kolibra, w okresie około miesiąca od wprowadzenia, nie spowodował on zauważalnych zmian pozycji w wynikach wyszukiwania. Świadczy to o tym, że modyfikacje Pandy i Pingwina przygotowały fachowców zajmujących się pozycjonowaniem stron do wprowadzanych zmian. Na chwilę obecną natomiast, o czym mniej się mówi, silnik Kolibra jest również skutecznym narzędziem analizującym treści stron z których kierowane są linki do naszego serwisu internetowego. W przypadku niezgodności tych treści, ze wskazywanym serwisem - mogą wystąpić reakcje wyszukiwarki w nowej postaci nałożonia filtra algorytmicznego. Będzie to niestety skutkowało trwałym obniżeniem pozycji fraz serwisu w wynikach wyszukiwania. Niezależnie od możliwych dolegliwości w tym związanych, eksperci wskazują na wiele pozytywnych zmian. Najważniejsze to : preferencja w prezentacji wyników lokalnych, wyświetlania wyników wyszukiwania z uwzględnieniem mapek/miejsc Google, wprowadzanie do wyszukiwarek postów Google +. Niektórzy zwracają uwagę, że trzeba będzie bardziej skupić się na budowaniu stron opartych o HTML5 oraz tworzyć wersje mobilne/RWD. Trzeba też będzie ponieść większe nakłady związane z pozycjonowaniem, związane z pozyskaniem wartościowych linków niezbędnych, by zdobyć wysoką pozycję strony WWW na pierwszej stronie wyszukiwarki. Wszyscy jednak zgodnie podkreślają, że w dalszym ciągu konieczne jest dbanie o oryginalność treści i wysoką jakość techniczną stron WWW. Są to nadal niezbędne elementy dające szansę na satysfakcjonujące pozycje w wynikach wyszukiwania.
Jak wprowadzane zmiany wpłyną na pozycjonowanie stron i jak zmienią działania firm SEO ?
Zachodzące od dłuższego czasu, zmiany metodologii wyszukiwania wprowadziły sporo modyfikacji w związkach Google z SEO. Na pewno oznaczają one koniec pewnego etapu. Nastąpi zmiana jakościowa usług pozycjonowania stron internetowych. Nadal oczywiście musi być kładziony nacisk na wysoką jakość techniczną strony WWW, bogactwo, oryginalność i unikalność treści, elementy graficzne, pozyskiwanie linków z wartościowych i dobrych jakościowo serwisów, właściwe rozmieszczenie metatagów, zgodność z ogólnie przyjętymi standardami budowy stron internetowych np. W3C. Dojdą na pewno też elementy promocji i marketingu internetowego na forach internetowych, popularnych blogach, wykorzystanie social mediów i płatnej reklamy w internecie. Firmy branży SEO będą w większym stopniu pełnić rolę doradczą i koordynującą. Wymagać to będzie od nich nie tylko specjalistycznej wiedzy technicznej z zakresu optymalizacji stron internetowych, czy też budowy profesjonalnego zaplecza wspierającego proces samego pozycjonowania. Potrzebna będzie wiedza z zakresu kreowania wizerunku w internecie, projektowania i prowadzenia kampanii marketingowych czy też znajomości zasad funkcjonowania marketingu w internecie. Warto też zwrócić uwagę, że możliwość analizy treści strony uzyskana dzięki algorytmom Kolibra pozwoli na badanie zgodności jej zawartości z pozycjonowanymi frazami. Stąd już tylko krok do wykluczeń, nakładania sankcji w postaci np. ręcznych interwencji w związku z nieprawidłowymi linkami przychodzącymi, kierowanymi z witryn nie powiązanych tematycznie z serwisami na które wskazuję linki. Koliber z pewnością stanie się mocnym narzędziem analizy kontekstowej i treściowej witryn. Jak również narzędziem mogącym mieć wpływ na nakładane "kary" za niewłaściwie zdaniem Google linkowanie stron WWW.
Co mamy na dzisiaj ?
Szacuje się, że Koliber objął już swoim oddziaływaniem ok. 99% światowych wyników wyszukiwania. Mimo ostatnich rewolucji w wynikach wyszukiwania, jakie obserwujemy od piątku 4 października 2013 roku trudno tak naprawdę stwierdzić czy jest to koniec zmian. Wydaje się, że wiele jeszcze przed nami. Cały czas widoczne są prace zespołów regionalnych firmy Google, czy to w postaci kolejnej fali ręcznych interwencji i nakładaniu kolejnych sankcji, czy też wprowadzania lokalnych zmian w algorytmach wyszukiwania, zauważalnych tylko przez ekspertów. Czy tak dynamicznie wprowadzane modyfikacje z jakimi mamy do czynienia w roku 2013 spełnią oczekiwania twórców i adresatów, czas pokaże.