Czym są pliki cookies i jaka jest ich rola

Pliki te, zwane po polsku potocznie „ciasteczkami", pozwalają serwisom internetowym zapamiętać preferencje i ustawienia swoich użytkowników, co ułatwia np. automatyczne logowanie czy przypomnienie o zawartości koszyka zakupów w sklepie internetowym. Z drugiej strony mogą one być wykorzystane jako narzędzia do śledzenia aktywności internautów. Marketing internetowy czy też reklama w Google są to obecnie główne obszary wykorzystania informacji gromadzonych w ciasteczkach.

W plikach tych monitorowana jest aktywność użytkownika, odwiedzane strony, często zapamiętywane są dodatkowe informacje związane np. z logowaniem do często odwiedzanych serwisów. Dla firm zajmujących się reklamą w Google, pliki te nabierają specjalnego znaczenia. Pozwalają dostosować publikację treści marketingowych do osobistych preferencji jej odbiorcy. Specjaliści od marketingu internetowego analizując historię odwiedzin stron internetowych, historię klikanych reklam, badając aktywność internautów, potrafią określić profil potencjalnego odbiorcy reklamy internetowej. A następnie mogą dostosować jej publikację w Internecie do zapamiętanego profilu. Czy nie jest to zbyt nachalna ingerencja w naszą prywatność ? W pewnym stopniu postanowiono to uregulować.

Co oznacza wejście ustawy o cookies

Znowelizowana ustawa Prawa Telekomunikacyjnego, obowiązująca od dnia 22 marca 2013 roku w Polsce, nakłada na właścicieli stron internetowych powinność informowania swoich użytkowników o fakcie zbierania informacji za pośrednictwem tych maleńkich zbiorów i o tym, jak można z tego zrezygnować.

By dokonać odpowiednich zmian na stronie w celu dostosowania jej do przepisów ustawy należy wprowadzić na witrynie internetowej odpowiedni komunikat. Według interpretacji prawników dodanie informacji np. w stopce strony internetowej nie spełnia warunków ustawy, bowiem informacja o ciasteczkach musi być wyraźnie widoczna. I oczywiście zrozumiała dla odbiorcy. To oznacza konieczność umieszczenia na witrynie specjalnego banneru, co jest już poważniejszą interwencją w jej architekturę. Może stanowić problem dla właścicieli niewielkich, rzadko aktualizowanych stron WWW. Szczególnie dotyczy to serwisów o przestarzałej architekturze lub technologii. W takim wypadku konieczna może być dosyć głęboko sięgająca optymalizacja stron. Może być wymagane przeniesienie w ramach optymalizacji strony jej treści na nowe, aktualne narzędzia. Warto wtedy przy okazji skorzystać z poradników pozycjonowania stron publikowanych na wybranym specjalistycznym forum pozycjonowania. Wtedy optymalizując stronę internetową warto skorzystać z publikowanych tam zaleceń dla Webmasterów. Oczywiście warto też pamiętać, że reklama w Google to nie tylko same ciasteczka. To jest również wizerunek Twojej witryny w Internecie, jej pozycja w wyszukiwarce Google. Wykorzystanie kampanii AdWords czy też innych form reklamy w Internecie.

Za niespełnienie tego obowiązku może zostać nałożona przez prezesa UKE kara w wysokości 3% rocznych przychodów (Dziennik Ustaw 2012/1445). Nad stosowaniem obowiązujących regulacji związanych z plikami cookies czuwa Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Miło nam poinformować naszych Klientów, że ADP Poland sp. z o.o. realizuje usługę dostosowania stron www do obowiązującego prawa. Jeśli więc Państwa serwis nie spełnia jeszcze wymogów znowelizowanej ustawy, podejmiemy się wykonania niezbędnych modyfikacji. I pamiętajmy jednak, że te maleńkie pliki, czy tego chcemy czy nie chcemy, zbierają informację o nas, o tym co robimy korzystając z Internetu. Zbierają informacje o całej naszej aktywności w globalnej sieci.