Czynniki wpływające na wyniki wyszukiwania

Firma Google inwestuje bardzo duże środki w narzędzia do zbierania, gromadzenia i przetwarzania danych użytkowników Internetu i witrynach. Liczby są tu bardzo wymowne: szacuje się, że ponad 45 tys. serwerów Google rozsianych po całym świecie zbiera w każdej sekundzie informacje: kto i skąd klika, czego szuka, na jakie strony wchodzi, jakie ma zainteresowania zawodowe i pasje hobbystyczne. To pierwszy istotny aspekt odpowiedzi na pytanie, skąd i dlaczego wynikają różnice w wynikach wyszukiwań dla różnych regionów i użytkowników ?

Rezultaty tak samo sformułowanego zapytania przez różnych użytkowników korzystających z różnych adresów IP mogą się różnić i to znacznie. Przykładowo dla frazy pozycjonowanie Wrocław to co zobaczymy może różne wyglądać nawet mimo tego, że pytania będą kierowane z Wrocławia lub jego bliskich okolic. Każde z tych zapytań wpada bowiem w sieć algorytmów wyszukiwarki ulokowanych na różnych serwerach. Liczą się tu bardzo np. informacje o lokalizacji adresu IP (geolokalizacja), czy o miejscach na mapie, które wyszukiwarka kojarzy z konkretnym użytkownikiem.

Jeśli użytkownik w okienko wyszukiwarki wpisze zapytanie o konkretną usługę, miejsce, hasło czy produkt – ta analizuje wpis według jego specyficznych cech (językowych, gramatycznych), ale także dokłada do tego swoją wiedzę – zapisaną w tych dziesiątkach tysięcy baz danych (data center). Zgodnie ze swoimi algorytmami (których część pozostanie tajemnicą, ale też część jest już znana specom od pozycjonowania), Google odnajduje i proponuje określone wyniki, wyświetlając je na pierwszej stronie. Pierwsze, co robi wyszukiwarka – to kontaktuje szukającego z najbliższym bądź najmniej obciążonym serwerem przechowującym dane. I to wg algorytmów tego konkretnego data center pojawiają się odpowiedzi „dopasowane” do profilu użytkownika.

Jeśli serwery mają opóźnienia w synchronizacji i wymianie danych miedzy sobą – to wyświetlenia będą różne w zależności od czasu i/lub miejsca zadania zapytania. Jak widać pozycjonowanie strony w Google niesie w sobie wiele aspektów, a to co uzyskamy nie zawsze będzie jednoznaczne.

Co w oczach Google identyfikuje użytkownika i przypisuje jego zapytaniom określone odpowiedzi, zawierające np. pobliską lokalizację szukanych usług czy preferencje kulinarne ? Są to takie czynniki jak : aktywność na portalach społecznościowych, korzystanie z kont pocztowych czy innych usług (Gmail, Adwords, Analytics, Webmaster Tools). Może być też tak, że nawet nie wiedząc o tym, jesteś gdzieś ciągle zalogowany. Personalizacja jest także możliwa bez logowania się do innych usług konta Google, a tylko dzięki historii przeglądania – tu swą rolę spełniają ciasteczka cookies, które podsuwają wyszukiwarkom na tacy nasze parametry.

Aby zróżnicować wyszukiwanie (bo np. nie spełnia naszych oczekiwań czy potrzeb) można korzystać z innych wyszukiwarek wykorzystujących silnik Google i porównując to co uzyskamy, bądź stosować opcje: „szukaj w internecie” zamiast „szukaj tylko stron w języku polskim”. Można też wylogować się ze wszelkich możliwych miejsc z sieci i wtedy porównać efekty wyszukiwania dla identycznie zadanego zapytania przed wylogowaniem. Można wreszcie skorzystać z innego adresu IP i znów porównać wyniki.

Szukający i dociekliwi na pewno sobie poradzą, ale wiedza o kaprysach googlowych algorytmów zawsze pozostanie częściową tajemnicą…